Kirjaudu sisään

Keskustelut

Kysy asiantuntijalta

Muut keskustelut

AIHE: LIHTNE JA TÖÖKINDEL ELEKTRISÜSTEEM PROJEKTIAUTOLE

16:05 29.07.2019
Kärss
Lihtne ja töökindel elektrisüsteem projektiautole
Ei küsi nõu ega soovita, lihtsalt tutvustan. Tean, et nii mõnigi on sellisest soovitusest abi saanud, olgu ka siin foorumis selline elektriteema iseehitajatele.

Tegemist on 70ndatest pärit Saabiga (nn s!ittuv küülik), mis olnud minu käes alates 2002a ja on pidevalt sõitnud. Ma ei fänna otseselt mitte arhailisi asju vaid asju, mis on tehniliselt ülilihtsalt lahendatud ja seetõttu ka ülimalt töökindlad. Saab 96 elektrisüsteem on hea näide: sisuliselt kogu elektrisüsteem ongi näha siin pildil. Sealt edasi lähevad siis juba lihtsalt juhtmepaarid üle auto laiali igale poole tuledeni, tagaklaasi- ja istmete soojenduseni (need on nt automaatsed, temp.anduriga, lüliteid ei olegi!).

Huumor selle kõige juures on pigem asukoht kapoti all, sest vihmaga on see kõik märg ja talvel maanteel tuisuga sõites paksu lumekorra all, kuni seisma jäädes mootor kapotialuse ülesse soojendab ja see kõik siis jälle märjaks saab. Pildil olev süsteem on kõik originaalne, oksiidikihti pole pistikutelt kunagi maha pidanud pesema vms. Kui tekib probleem, siis võtan kaitsmeplokilt kaane maha, kaanelt loen, mida kaitse teeb ja sealt polegi muud jälitada ühte konkreetset juhtmepaari kuni sihtkohani. Nagu näha, on viimase 17a jooksul siiski üks kaitse ka vahetatud (salongiventikas), teised on nii nagu minu kätte jõudes oli. Peaaegu igal aastal olen pidanud mõnda kaitset pesas liigutama (oksiidikiht, hästi näha teisel pildil), juhtmete pistikud on kvaliteetsemast materjalist. Auto kui terviku elektririkked on piirdunud paari parktulepirni ja ühe suunatulepirni vahetusega, korra vahetanud ka suunatulelüliti roolisamba küljes. Tähelepanu väärib ka roosteta originaalvärv seal suhteliselt niiskes kohas;)

Põhjus, miks seda kõike siin üldse näitan, tuleb projektiautodega seotud elektriprobleemidest, kus ei taotleta originaali taastamist, kuid paljud autod seisavad lõputu juhtmekeberniidi tõttu, sest ikka on kusagil mõni inseneride poolt osavalt peidetud pistik, mis ei anna ühendust, katkine isolatsioon voolulekkega vms. Olen paljudele soovitanud, et võtke omale nn saja euro eest ligi üks selline läbi mädanenud vana küülik ja sealt küljest kõik, mis siin pildilgi on ja selle sada eurot saate pärast kuusakoskis tagasi. Ei ole seda jama vaja peita niiskuse eest, ei ole vaja võtta kaasa juhtmeid ega midagi muud. Kruvid karbi kuhugi kapoti alla ja sealt viid ise uued (moodsad ja kvaliteetsed!) juhtmepaarid salongi lülititeni jt elektritarbijateni ja kõik on korraga olemas ning tulevikus suudad ka kinniseotud silmadega lahendada kõik elektriprobleemid. Ja pole vahet, kas on projektiks mõni vana traktor, limusiin või moodsale maanteeraketile vahele tõstetud käre vanaaegne pada - sobib kõigile ja on igaühele jõukohane paigaldada. Kusjuures mingi piirini on ka seda väga lihtne modifitseerida (nt mu teisel Saabil tehtud kontaktivaba süüde, el.bensupump, lisatuled jpm, peale vaadates võõras pilk originaalist vaevalt eristada oskab).

Projektikatega kipub olema see häda, et juba järgmiselt autopõlvkonnalt leiab üle auto laiali jaotatuna trükkplaatidega releesid (praeguses vanuses külmjooted jm) jpm toredat, sest sisuliselt aastatuhande vahetuseni ei disainitud el.süsteeme mitte nn nullist alates, vaid modifitseeriti vanu juba olemasolevaid, poogiti sinna juurde üha uusi ja uusi asju (seda näeb veel tänapäevastegi autode juures!), mõnikord unustati ka midagi ära (nt osadel VAGidel polnud armatuurivalgustusel osadel aastakäikudel ühtegi kaitset vahel, katkine juhtmeisolatsioon pani autosid põlema) ja kui võtta omale "kogu elu projektikaks" mõni 80ndate või 90ndate auto, tuleb varem või hiljem kogu see elektrisüsteem sisuliselt selgeks õppida või siis arvestada autoelektrikute külastustasudega, kes ka pähe õppimata suudavad peale vaadates loogilisi seoseid näha. Siin on aga kõik olemas ja jõukohane ümberehitada nii umbes alates 10 eluaastast.

Tõenäoliselt näeb midagi sarnast ka põrnikatel jpt vanadel autodel, kuid need kipuvad olema veel haruldasemad ja Saabi eeliseks on ka paberkujul vähese jutu ja rohkete piltidega "Saabipiibel", mille põhjal on võimalik sisuliselt mistahes mudeliaasta auto legona ise kokku panna.

Jagage siin julgesti ka omi kogemusi, et mida ja miks soovitaksite neile, kes näiteks toovad omale kusagilt palja keretooriku ja otsivad alternatiive elektrisüsteemi tekitamiseks oma autole.
20:17 04.08.2019
... (rekisteröimätön)
Re: Lihtne ja töökindel elektrisüsteem projektiautole
Et siis uute korralike juhtmete jaoks tuleb kasutada mingi utiili kaitsmekarpi?
Tule taevas appi..
Iga normaalne autohuviline on võimeline tegema uue kaitsmekarbi uutest detailidest.

Keskustelupalstoille kirjoiattaminen vaati keksien (cookies) lupauksen

KESKUSTELUPALSTAN SÄÄNNÖT

Huomaa, että lisätessä sisällön foorumiin, sinun täytyy noudattaa rajoituksia, joita kuvataan käyttöehdoissa (kappale 7). Lisäksi ovat voimassa myös seuraavat säännöt:
  1. On kielletty:
    1. Myydä tai vaihtaa
    2. Mainostaa suoraan
    3. Poiketa aiheesta
    4. Herjata tai käyttää sivistymättömiä ilmaisuja
    5. Aloittaa ajoneuvoihin liittymättömiä aiheita
    6. Toistaa aiheita tai viestejä
    7. Sivuuttaa tavaamissääntöjä
    8. Kirjoittaa viestejä eri nimillä
    9. Käyttää toisen henkilön oikeaa nimeä
    10. Isojen kirjaimien turha käyttö
  2. On sallittu auttaa muita keskustelupalstan vieraita suosittelemalla hyvää yritystä tai kokeneetta henkilöä. Saa laajentaa aihetta.
  3. Viestit ja aiheet, jotka ovat vastoin sääntöjä, poistetaan ja sivuston ylläpitäjällä on oikeus estää säännöistä piittaamattomien pääsy palstalle.
  4. Kysymykset ja ehdotukset on lähetettävä foorumin valvojan sähköpostiosoitteeseen.
  5. Aiheen otsikon ei pitäisi olla epämääräinen: "ongelma", "auttaa".
  6. On vakavasti suositeltavaa merkitä merkki ja malli, mistä on puhe, aiheen otsikossa.
  7. On kiellettyä toistaa välimerkkejä aiheen otsikossa, esim. "kuinka iso on Calibran polttoaineen kulutus???????????"
  8. On kiellettyä mustata tavaramerkkiä aiheen otsikossa, esim. "huijareita in ASDF kaupassa". Omista konkreettisista kokemuksista jostakin yrityksestä tai tavaramerkistä voi kirjoittaa viestissä.
  9. auto24.ee:llä on oikeus muutta foorumin sääntöjä.
  10. Foorumilla on oikeus poistaa tai sulkea viestit ja aiheet, jotka ovat foorumissa turhia tai roskapostia.

VASTAA VIESTIIN

Nimi
Aihe 
Kuvat + lisää kuvia
Viesti
Pyydän vastaamaan   sähköpostitse:
Tarkistuskoodi
Syötä kuvassa näkyvä koodi. Rekisteröitynyt käyttäjä vältty siitä.